‘Wij willen graag een inspirerende tekst’
Je moet een goed begrip hebben van de inhoud van een betoog, verhaal of verslag om die in geschreven taal te kunnen verwoorden. Die inhoud moet onder je huid zitten. Pas dan kun je de goede woorden kiezen, hoofd- en bijzaken uit elkaar
houden, een lezer plezieren met rake taal.
Eind jaren tachtig koos ik daarom voor specialisatie in kennis over watersystemen en waterbeheer. In 1990 verscheen mijn boek “De zee, een ontdekkingsreis”. Vijf jaar later richtte ik communicatiebureau BCP op, dat later opging
in Water en Wind BV. We werden een vertrouwd adres voor de organisaties en afdelingen van Rijk, provincies, waterschappen en adviesbureaus, die met regelmaat communiceren over water.
Over elk type watersysteem, van oceaan tot poldersloot, is voortdurend iets te melden. Wetenschap en waterbeheerders zijn nooit klaar met de ontwikkelingen in die systemen zelf. Samenleving en economie zijn grootgebruikers van zeeën,
rivieren en meren, maar de natuur is dat ook, dus bijna altijd schuurt er iets. Overheden op alle niveaus staan permanent voor de een of andere belangenafweging. Hun keuzes kunnen lang doorwerken. De communicatie erover moet dan
ook zo helder zijn als schoon water; met exacte, doelgerichte, maar ook en vooral prettig leesbare teksten.